Pazartesi, Aralık 17, 2007

LAVANTALI MACARON

Uzun süredir yoğunluğumdan ve yorgunluğumdan dolayı macaron tariflerimi eklemekte çok tembellik ettim farkındayım.. Az önce Zinnur'un sayfasında dolaşırken lavantalı macaron yaptığını gördüm ve çok mutlu oldum :) Bende aşağı yukarı aynı onun denemelerine benzer yöntemlerle lavantalı macaronlar hazırlamıştım. Zaten bana göre blog aleminde macaron ve pasta uzmanı sevgili Zinnur'dur..onu büyük bir zevkle ve sevgiyle takip ediyorum..
Gelelim benim lavanta merakımın nereden geldiğine.. Daha öncede bahsettiğim gibi Paul cafeleri çok seviyorum. Oranın fırını ve birçok ürünü damak tadıma ve göz zevkime fazlasıyla uyuyor. Ayrıca Paul'un çikolatalı macaronlarını da çok beğeniyorum. Hatta Ufuk'a sözüm var, en kısa zamanda Paul'a gidip midelerimize bayram yapacağız :)
İşte yine bir gün çikolatalı macaron almak için Paul'a uğradığımda "farklı ne var?" diye sordum ve oradaki bayan bana lavantalı macaronları tavsiye etti. Hemen denemek için 2-3 tane aldım. Dayanamayıp bir tanesini orada tattım, çikolatalılar kadar olmasada lavantalılar da oldukca ilginç ve farklı geldiler.
Daha sonra evde bunları nasıl yapabileceğimi çok düşündüm. Internette ve kitaplarımda çok araştırma yaptım. En sonunda Chef's dergisinin Paristen deneyimlerini ve öğrendiklerini paylaşan yazarlarından Zeynep Kurtuluş'un temel macaron tarifini denemeye karar verdim. Zaten aşağı yukarı tüm macaron tarifleri birbirleri ile aynı. Zor gibi gözüksede yolları doğru izlediğinizde yapımı gerçekten çok kolay. Bu konularda sevgili Zinnur'un yazılarından daoldukça faydalandım..
Sevgili Zeynep Kurtuluş yazısında biraz macaronun tarihçesinden de bahsetmiş. Kökeni İtalyada başlayan macaron 18.YY 'a dayanıyor. Ayrıca macaron İtalyanca bir kelime olup anlamı "badem hamuru" imiş. Bu badem unundan yapılan kuabiyeleri Fransız devriminden etkilenen rahibeler geçimlerini sağlamak için yapıp satıyorlarmış. Zaten İtalyadan Fransaya ve daha sonra Amerikaya macaronu tanıtanlar ve getirenler çeşitli yollardan rahibeler olmuş. İçinde buğday unu içermediği için ise hamursuz bayramlarına çok uygun olduğunu düşündükleri için Musevilerinde çok sevdiği bir kurabiye çeşidi olmuş.
Kendi kültürümüzde ise macaronun yerini acıbadem kurabiyelerimiz almaktadır. İçerikleri hemen hemen aynıdır. Bizim kurabiyelerimizin buyutu daha büyük yapılmaktadır ve bana göre daha da lezzetlidir. Ama çok iyi yapılmış çikolatalı bir macarona ise asla hayır diyemem .
Temel macaron tarifi ;
  • 8 yumurta akı
  • 30 gr normal toz şeker
  • 180 gr toz badem
  • 300 gr pudra şekeri
  • + çikolatalı yapmak için 2 çorba kaşığı toz kakao
  • + lavantalı yapmak için 2 çorba kaşığı kurutulmuş lavanta
  • arzuya göre renklendirmek için jel gıda boyası

Rondo yardımıyla toz bademi ve pudra şekerini birlikte tekrar eleyin. Lavantalı yapmak isterseniz bu aşamada kurutulmuş laanta çiçeğinide ekleyip üçünün birlikte iyice elenip un haline gelmesini sağlayın.

Ayrı bir kapta yumurta aklarını kar haline gelip hafif sertleşinceye kadar çırpın. Çırpma aşamasında tozşekeri yavaşça ekleyip yumrtaların içerisinde kaybolmasını sağlayın.

Yumurta köpüğünün içerisine yavaşça badem unu ve pudra şekerli karışı ilave edin. Ve spatula ile dipten yukarı doğru hafifçe ve nazikce karıştırın. Dilerseniz bu karışıma bu aşamada gıda boyası ekleyerek renklendirebilirsiniz. Lavantalı yapmak isterseniz çok az lila rengi jel boya ilave edebilirsiniz. Eğer lila renginiz yoksa açık mavi ve pembeyi karıştırarak lila elde edebilirsiniz.

Hazırladığımız karışımı sıkma torbasına dolduralım.Karışım akışkan olacaktır bu sebeple dikkatli olalım . Fırın tepsilerinin üzerilerine pişirme kağıdı sererek hazırlayalım. Yaklaşık 2 cm çapınca yuvarlaklar halinde tepsimize karışımımızı dikkatlice sıkalım . Birkaç kez tepsinin altına vuralım. 5-10 dakika dinlenmelerini ve dağılmalarını bekleyelim.

Önceden 160 dereceye ayarladığımız fırınımızda yaklaşık 20 dakika pişirelim.

Macaronların piştikten sonraki görüntüleri ; dışı ince bir zar bağlamış kabuk gibi sert görünümlü , tabanları ise eteklenmiş,köpük gibi olmalıdır. Soğuduktan sonra sert görünen kabuğa bastırdığımızda kabuk içine girmeli, içi yumuşak olmalıdır.

Hazırladığımız macaronları birleştirmek için çeşitli kremalar hazırlayıp birleştirebilirsiniz. Çikolatalı olanalara en iyi yakışan tahmin edeceğiniz gibi çikolatalı ganaştır. Bana göre çikolata ganaşta önemli olan oranların birebir kullanılması ve çikolatanın iyi kalitede kakao oranı yüksek bir bitter olmasıdır.

Lavantalı macaronları birleştirmek için ise , bence en iyi çözümlerden biri tereyağlı bir krema hazırlamaktır.

Lavantalı macaron kreması için ;

  • 40 gr badem unu
  • 1 su bardağı ince çekilmiş pudra şekeri
  • 100 gr tereyağı
  • 1 çorba kaşığı kurutulmuş lavanta çiçeği
  • 1 paket vanilya
  • arzuya göre lila rengi jel gıda boyası

Badem unu, pudra şekeri ve lavanta çiçeğini rondodan un haline gelene kadar iyice eleyelim. Vanilya ve tereyağını ilave edip kaşık ile iyice karıştıralım. Arzuya göre bir iki damla gıda boyası ilave edip tekrar karıştıralım. Karışımı yarım saat kadar buzdolabında bekletelim.

Çıkardıktan sonra macaronların araarına birer tatlı kaşığı kadar sürüp yapıştıralım.

Belkide bu bayram sevdiklerinize ve misafirlerinize farklı bir sunum yapıp herkesi şaşırtabilirsiniz :)

Herkese sevgilerimle..

28 yorum:

masalmutfagi dedi ki...

Beklenen tarif geldi yaşasın..:))Burcucum ellerine sağlık, makaron beni hep korkutmuştur umarım bir gün bu korkumu yener bende denerim. ama şimdilik senin yaptıklarını seyretmeyi tercih ederim..:))

bembi dedi ki...

Hayatında macaron yememiş biri olarak tadını gerçekten çok merak ettim :)) elinize sağlık!

zinnur dedi ki...

Burcu'cugum, dort gozle bekledigim tarifi yayimladigin icin cok tesekkur ederim. Ayrica kendi hakkettigin ovguleri bana yakistirdigin icin de cok naziksin. Pastaci'nin guncellenmesine vasita oldugum icin cok mutluyum. Cok uzaklarda kalma, ara sira sesini duyur bize, olur mu?
Sevgiyle kucakliyorum.

daimamutfak dedi ki...

Herzamanki gibi aydınlatıcı bir uslupla yazmışsınız.Teşekkürler..Bayramınızı kutlarım sevgiler..

Mahmut Talha dedi ki...

Pastacım ellerine sağlık canım çok güzel görünüyorlar tadıda eminim nefistir.bende hayatınsa makaron yememiş biri olarak denesek acaba benim gibi tecrübesiz olanlar yapabilirmi.
kurban bayramını yürekten kutlarım canım.kendine iyi bak hayırlı bayramlar.emine.

Morpatlican dedi ki...

burcucum ellerine kollarına klavyene sağlık canım.bende makaronu çoook seviyorum ve arada bir yapıyorum..tabi hemen tükendiği için sinir oluyorum.o kadar uğraş didin,tuttu tutmadı falan hooopp 5 dakikada bitsin..
ama çikolatalı benim favorim olmakla beraber lavantalılarıda denemeyi istiyorum..
tekrar ellerine sağlık..

bocuruk dedi ki...

Hem Sevgili Zinnur' dan hem senden öğrenilecek çok şey var ve ikinizi de okumak büyük zevk. Ben de hiç yemedim makaron. Kendim denemeyi istiyorum tabii ama olup olmadığını anlamak için iyi yapan bir yerden yemekte fayda var. Ellerine sağlık, iyi bayramlar:)
Sevgilerimle...

Begüm dedi ki...

Merhaba

bu badem unu ve kurumuş lavanta nerede satılır?

ellerinize sağlık çok güzel görünüyor.Selamlar...

Alev dedi ki...

Burcu harika olmuslar. Bu arada AYIN SEFI adli yeni bir etkinlik baslattim. Bu ayki 3 malzemeden biride LAVANTA . Seninda guzel ve yaratici tariflerini bekliyorum.

uzakkose.blogspot.com veya ayinsefi.blogspot.com adresinden detaylara istersen bakabilirsin.

Nilay Cinisli dedi ki...

Macaron benim de uzun süredir denemek istediğim ama nedense bir türlü elimin gitmediği bir tarif...Ama sanırım ben de en kısa sürede deneyeceğim...Çok güzel görünüyor ellerine sağlık...
Senin ve ailenin mubarek kurban bayramını kutlar, hayırlara vesile olmasını temenni ederim...Sevgiler

Yasemin dedi ki...

himmm su macaron diyarinda bi sekilde bulunmam lazim artik yeterr!!
:)
gene dokturmussun harikalar...

hayirli bayramlar!

İncik Boncuk dedi ki...

şu macaronları acaip merak ediyorum, ama yapması hiç bana göre değil :) çok lezzetli görünüyorlar, ellerine sağlık.

iyi bayramlar

Aynur dedi ki...

Bayramlar, insanlar arasindaki karsilikli sevgi ve sayginin perçinlendigi günlerdir. Bayramlar, insanlarin birbirleriyle olan darginliklarini unuttuklari, baristiklari, kardesçe kucaklastiklari günlerdir. Bayramlar,milli ve dini duygularin, inançlarin, örf ve adetlerin uygulanip sergilendigi, bir toplumda millet olma suurunun sekillendigi, kuvvetlendigi günlerdir. Hep bir arada, sevgi dolu ve huzurlu nice bayramlar geçirmek dilegiyle, Kurban Bayraminiz kutlu olsun!


www.aynurdantarifler.blogspot.com

NİRVANA dedi ki...

ellerinize sağlık yaptıgınız tüm lezzetler gibi tatlı gecsin bayramınız...sevgiler..

Özlem dedi ki...

benim cheesecake tanrıçam;
mutlu ve huzurlu bir bayram dilerim :)

capankizi66 dedi ki...

MERHABA,

KURBAN BAYRAMINIZI EN ICTEN DILEKLERIMLE KUTLUYOR, YUCE RABBIMDEN NE DILERSENIZ OLMASINI UMID EDIYORUM...HERSEY GONLUNUZCE OLSUN...SEVDIKLERINIZLE NICE SAGLIKLI,MUTLU VE BEREKETLI BAYRAMLARA...

http://capankizimutfakta.blogspot.com/

Chaplin Cafe dedi ki...

İyi bayramlar!

kizilciksurubu dedi ki...

hayirli bayramlar

Ayşe'nin mutfağı dedi ki...

Güzellik, birlik, beraberlik dolu, daha güzel ve mutlu bir Kurban Bayramı diliyorum. Büyüklerimizin ellerinden küçüklerimizin gözlerinden öpüyorum

Mutfak Havlusu dedi ki...

güzel günlerde hep böyle tatlı tadında zamanlar bayramlar dilerim.
bayramınız bayram ola ağzınız hep tatlı,gönlünüz tebessümle dola.

ÖZGÜLÜN TARİFLERİ dedi ki...

Canim Kurban bayramini Kutlar . Sevdiklerinle beraber nice mutlu bayramlar gecirmeni herseyin gonlunce olmasini dilerim.
Kucak dolusu sevgiler

busem dedi ki...

Kardeşliğin doğduğu, sevgilerin birleştiği, belki durgun, belki yorgun, yine de mutlu, yine de umutlu, yine de sevgi dolu nice bayramlara...

Özlem dedi ki...

Sevgili Burcu,

Bayramını en içten dileklerimle kutlarım,

sevgilerimle

Damak Tadı dedi ki...

Sevgili Burcu,
Senin ve ailenin, Kurban Bayramınızı en içten dileklerimle kutlar,sağlıklı,mutlu ve huzurlu bir Bayram geçirmenizi temenni ederim.

Sevgilerimle...

Hülya dedi ki...

Uzun süredir sitenizi takip ediyorum.Çok güzel şeyler yapıyorsunuz ayrıca bu kadar genç yaşta bu kadar tecrübe edinmek ne güzel.Şeker hamuru ve/veya royal icingle kurabiye denemesi yapmak istiyorum ama hep korkuyla bakıyorum.Öncelikle şeker hamuru ve gıda boyaları sağlıklı mı,çiğ yumurta zararlı mı...vıdı vıdı vıdı acaba becerebilecek miyim vs. vs.
Bu akşam bir öğrenci edasıyla oturup "pasta yapım kılavuzunu" okudum (dersime çalıştım )ve en azından bu hafta sonu yılbaşı bahanesi ile kurabiye yapmaya karar verdim. Bir şanssızlığım var Ankara'da Fermo yok,Celal Usta yok...Olsun bende pasta malzemeleri com.dan sipariş vereyim bari...
Bu arada uzun süredir uzaktan izlediğim blog dünyasına bir mutfak tutkunu olarak kısa süre önce ben de girdim.Bakmak istersen buradayım...

pastakokoş dedi ki...

ellerinize sağlık görüntüleri çok güzel zinnurda öyle güzel tarif etmiş ki çok basitmiş gibi geldi denedim ama aceleci davranmanın makaron yapımında pek işe yaramayacağını anlamış oldum bir dahaki denememde daha sabırlı olucam pastakokoş

pastakokoş dedi ki...

ellerinize sağlık

Adsız dedi ki...

Merhaba,
yorumum makaronla ilgili olmayacak ama, sizin tariflerinize çok güvendiğim için birsey sormak istiyorum.
Küçük unlu mamül işletmelerinde ev yapımı kurabiye diye satılan bir ürün var. Denemiş olmalısınız. Tombul bir kurabiye ( mantar kurabiye gibi) üstü çikolatalı ya da sade, içi kestane, ahududu veya vişneli ... Bu kurabiyelerin tarifini bulamadım. Dahası kestane ahududu ve vişne yerine dut kurusu ve ceviz ezmesi karışımlısını yiyince aklıma size yazmak geldi. Umarım bu tarifi bulur, tüm sevenlerinizle paylaşırsınız. Şimdiden teşekkürler:))
Saadet Pamukçu
saadetpamukcu@hotmail.com