Cuma, Temmuz 06, 2007

YENİLEBİLİR ÇİÇEKLERİN SÜSLEDİĞİ BİR PASTA...






































Bu pastayı belki hatırlarsınız, Chef's dergisinin 2007 Mayıs ayındaki son sayısında çıkan tarifime ait. Derginin yeni sayısı çıkmak üzere fazla geciktirmeden yazımı ve tarifi sizlere aktarıyorum ;




MERHABA VE YENİLEBİLİR ÇİÇEKLERİN SÜSLEDİĞİ BİR PASTA..

Çok sevdiğim Chef’s dergisinin bir sayfasında yer alıyorum. Bunun için çok heyecanlı ve çok mutluyum. Bazen ne kadar çok “çok” kelimesini kullandığımı fark ediyorum ve kendi kendime gülüyorum; “ben biraz tutkuluyum galiba”..

Bana göre tutkunun bir yansımasıdır pasta yapmak.. Malzemeleri birleştirmek, lezzetleri harmanlamak, görselliğini ön plana çıkarmak ve duygularımıza tercüman etmek. İşte ben sadece pandispanya, yağ, krema, çikolata gibi bakmıyorum pastalara. Her birini isimlendiriyor, saatlerce üzerinde düşünüyorum. Çünkü bana göre pasta yapmak gerçekten bir tutku ve sanattır.

Pastaları , çoğu zaman gerçek çiçeklerle veya şeker hamurundan hazırladığım çiçeklerle süsledim ve süslüyorum. Peki “yenilebilir çiçeklerle” süslemek gerçekten de heyecan verici bir yöntem olmaz mı sizce de. Aslında asırlardır Türk Mutfağında hakim olan yenilebilir çiçekleri, sanki çok yeni bir şeymiş gibi keşfettiğimde gerçekten çok heyecanlanmıştım. Sebebi de çiçeklerin gerçekten çiçek görünümünde olmaları ve pazara çok hakim olmamalarıydı.


Akasya, Gül, Çiğdem, Erguvan, Karanfil, Menekşe, Latin Çiçeği, Papatya ,Hardal Çiçeği, Krizantem ve Mor Viola yenilebilir çiçekler arasında yer alıyorlar. Dikkat edilmesi gereken nokta, bu saydığım çiçekler hariç her çiçeğin yenilmemesi ve yenilebilir olanlarının da sadece yapraklarının yenmesinin gerektiğidir.

Çiçekleri doğrudan kullanabileceğimiz gibi , çoğunu da aroma olarak yemeklerimize ekleyebiliriz. Son dönemlerde salataları, tatlıları, sirkeleri, likörleri ve bazı özel yemekleri yenilebilir çiçekler süslemekte ve lezzet katmaktadırlar.

Mesela menekşe, Fransa’nın Toulouse kentinde özel olarak üretilip şekerleri ve likörleri yapılmaktadır. Lavanta, tatlılarda ve jölelerde son zamanlarda çok tercih edilmektedir. Örneğin Lavantalı Cheesecake severlerinin sayısındaki artış gibi .. Gül, Türk ve Osmanlı mutfağı dahil birçok yerde kullanılmaktadır. Tatlıdan tuzluya farklı tat, koku ve uyum sağlamaktadır. Yasemin, Uzakdoğu’da çaylarda kullanılmakta ve pilavlara çeşni olarak katılabilmektedir.

Şu an piyasada hazır paketlenmiş olarak satılan türler ise, soğan çiçeği, Latin çiçeği, mor viola, kabak çiçeği ve karanfildir. Pastacılıkta ise daha çok Mor Viola’nın ve Ihlamur çiçeğinin kullanılması önerilmektedir. Ama tatları ve görüntüleri ile bence hepsi birer pastaya anlam katacak kadar değerlilerdir..




ÇİKOLATALI & ANTEP FISTIKLI PASTA

Gerekli Malzemeler ;
4 adet yumurta (oda ısısında bekletilmiş)
1 su bardağı toz şeker
1 tatlı sıvı vanilya
1 su bardağı un
4 çorba kaşığı toz kakao
1 çorba kaşığı kabartma tozu
1 küçük paket sıvı krema ( 200 ml)
200 gr küvertur çikolata ( bitter )
krema için; 200 ml sıvı krema
150 gr sütlü çikolata
üzeri ve arası için ; antep fıstığı

Fırınımızı 180 dereceye getirip ısıtmaya başlayalım.
Çikolatalarımızı küçük küçük kesip benmaride eritelim.
Yumurta, şeker ve aromamızı birlikte yüksek devirde yaklaşık 10 dakika çırpalım. Önemli olan şekerin yumurtaların içerisinde erimesidir. Daha sonra sırasıyla çikolatayı ve kremayı ekleyip çırpmaya devam edelim.
Ayrı bir yere un, kakao ve kabartma tozumuzu eleyelim. Ve yumurtalı - çikolatalı karışımımızın içerisine ilave edelim ve düşükten hızlıya homojen bir karışım elde edinceye kadar çırpalım.
20 cm’lik yuvarlak kalıbımızı yağlayalım. İçerisine karışımımızı dökelim ve önceden ısıttığımız fırınımızda yaklaşık 40 – 50 dakika pişirelim.
Piştikten sonra tezgahımıza alıp bir mutfak örtüsünün üzerine ters çevirerek soğutalım. Soğuduktan sonra dikkatlice kalıbımızdan kekimizi çıkaralım.
Krema için, sütlü çikolatamızı benmaride eritelim.
Kremayı erimiş çikolata ile sertleşinceye kadar çırpalım. Ve buzdolabında 5 dakika bekletelim.

Pandispanyamızı levye yardımıyla üçe bölelim. Ve pastamızın arasına ve ortasına krema ve antep fıstıklarını paylaştıralım.
Arzunuza göre pastanızı yenilebilir çiçeklerle süsleyebilirsiniz. Fotoğrafta kullanılan çiçeğin cinsi “Latin Çiçeği”dir.



























Bu tarif ise tek bir tart hamuru ile ne kadar çok farklı ve başarılı lezzet elde edileceğinin bir kanıtı ;

ÇİKOLATA DOLGULU KURABİYELER

Gerekli Malzemeler;

240 gr un ( 1 + 1/2 cup)
110 gr tozşeker (1/2 cup)
140 gr soğuk tereyağı veya margarin
1 yumurta (hafif çırpılmış)
15-20 adet napoliten çikolata

Önce, kurabiye hamurunu hazırlayalım. Fırınımızı 180 dereceye getirip ısıtmaya başlayalım.
Un, şeker ve yağı yoğurma kabında parmaklarımızın ucuyla yağı eritmeden birbirlerine yedirmeye başlayalım. Yumurtayı ekleyip şöyle bir hamurumuzu toparlayalım. Streç film ile sarıp 30 dakika buzdolabında bekletelim.
30 dakika sonra buzdolabından çıkartıp hamurumuzu unlu tezgahta biraz yumuşayıncaya kadar yoğuralım. Hamurdan ceviz büyüklüğünde bezeler koparalım. Bezeleri avucumuzun içerisinde düzgünleştirerek açalım ve ortasına bir adet napoliten veya pul şeklinde çikolata yerleştirelim. Ve yine avucumuzun içerisinde hamuru yuvarlayarak kapatalım. Çikolatalar hamurun ortasında kalmalıdır.

Aynı işlemi tüm hamur bitene kadar tekrarlayalım. Hazırladığımız kurabiyeleri fırın tepsisine dizelim. Üzerlerini çatal ile hafif bastıralım.
Önceden ısıttığımız fırınımızda yaklaşık 20 dakika pişirelim. Piştikten sonra mutfak tezgahımızda 15-20 dakika soğutalım.


Herkese sevgilerimle..


İşte ben buradaydım :)

21 yorum:

Cafe Gusto dedi ki...

Sevgili Burcu
yine mükemmel lezzetler yaratmışsın ellerine sağlık.Sevgilerimle...

Selda dedi ki...

Ellerine sağlık Burcu hepsi birbirinden güzel. Benim merak ettiğim birşey var. İlk pastanın yumurta sayısını ve kalıbını büyüttüğümüzde krema ve küvertür miktarıda arttırılıyormu? Ben 26 cm'lik bir kalıpda bu pandispanyayı yapmak istiyorumda.
Sevgiler
Selda

Nukhet dedi ki...

Burcu
Pastalar kekler zaten harikada su Duman konseride dagitti beni. Ikisene once ayni yerde ben de Sebnemin konserindeydim karnimda benim 2. ufaklikla. Simdi ise oralardan binlerce km uzaktayim. Duman konserinde olmayi oyle isterdim ki. Senin adina cok mutlu oldum. Ellerine saglik bu arada. Sevgiler

Adsız dedi ki...

Sevgili Pastacı Burcu:)
Herşeyin ötesinde o kadar da çalışkansın ki; biz takipçilerini hiç ihmal etmiyor, istisnasız her yeni günde yepyeni birşeyler koyuyorsun.. Bilahare hepsini detaylı inceleyeceğim ama öncelikle teşekkürü bir borç bildim:)
Sevgilerimle...

Adsız dedi ki...

Dört tarif de harika görünüyor sevgili Burcu! Hele de, pastayı yenilebilir çiçeklerle süsleme fikrin bence müthiş... Kutlarım:))

Adsız dedi ki...

sevgili burcu,son yayınladığn tarifler harika..önce hangisini yapsam karar veremiyorum..hepsini deneyeceğim ama..yazmaya devam et lütfen..seni çok seviyoruz.selamlar.

Adsız dedi ki...

pastadaki krema beyaz sanirim beyaz cikolata kullanilmis

ufukmutfakta dedi ki...

Burcu, tarifler inanılmaz güzel. Bu sayfada böyle tarifleri öyle özlemişiz ki; uzun tatil sonrası eve dönüş gibi. Ellerine sağlık.

pecete dedi ki...

Çok ama çok şık olmuş. Ellerine sağlık, Burcucuk...

Adsız dedi ki...

burcu hn, günaydın

yine harikalar yaratmışşınız, emeğinize sağlık...
ben bir şey sormak istiyorum. dün dondurma yaptımda ,artan yumurta beyazlarını beze dışında bir yerde değerlendirebilirmiyim. veya dolapta bir kaç gün veya deep freez de saklanabilirmi?

sevgilerimle
asuman ercan

Adsız dedi ki...

Sevgili Burcu, bütün tarifler süper görünüyor ellerine sağlık... bir sorum olacak: kekteki 1/2 su bardağı su acaba sıvı yağ mı olacak ?

Elif Damla dedi ki...

şu yenilebilir çiçekli pastayı nasıl yaptınız? Muhteşem olmuş acaba o güzelim çiçekleri yaptıktan sonra nasıl kıyıp yiyeceğiz :)

Adsız dedi ki...

Merhaba Burcu,

Herşey gene harika görünüyor.

Ben aktardan sıvı vanilya istediğimde bana vanilya yağı verdi. Acaba ikisi aynı şey midir? Ben pek güvenemediğimden kullanamadım henüz.

Adsız dedi ki...

Tarifler ve görüntüler her zamanki gibi muhteşem ustaMMM !!
Bloğumu ziyaretin ve yorumun için teşekkür ederim.
Sevgiyle kal..

Adsız dedi ki...

Sevgili Burcu Hanım,
Sitenizin sıkı bir takipçisiyim. Bugün daha önce yaptığınız yaşgünü pastanızı denemek istedim maalesef sonuç hüsran.
kek tarifindeki ölçülerin tam yarısını uyguladım 22 cm lik kalıpta pişirdim daha doğrusu pişiremedim :) dışı çok sert bir kabuk içi de sufle gibi oldu :) nerde yanlış yapmış olabilirim acaba ?
yumurtayı ve şekeri yaklaşık 8dk çırptım diğerleride ok ama pişmedi :(
Sevgiler,
Esra

dreamer dedi ki...

cok 'tatli' bi siteniz var
simdilik ileri duzeyde alerjisi olan 6.5 aylik oglumun saglik durumundan dolayi sadece fotolara melul melul bakabiliyorum -sutumden ona besin proteinleri gectigi icin magara adamlari gibi beslenmek zorunda kaldim son uc aydir-
Umarim hersey duzelince sitedeki tarifleri oglumla birlikte deneyebiliriz

Adsız dedi ki...

pastacım ellerine sağlık yine muhteşemsin sevgiler

Ilgaz Gürses dedi ki...

Sevgili pastacı,geçenlerde senin "en bol çikolatalı kek" tarifini denedim. Lezzeti mükemmeldi ama kıvamı çok kuruydu, sanki bayatlamış gibi pütür pütür dağılıyordu. İçindekiler listesindeki 1/2 bardak suyu eklemedim, hem sen tarifte belirtmediğinden hem de hamurun kıvamı bana zaten normal kek kıvamından daha sıvı geldiğinden. Kuru, pütür pütür olmasının sebebi bu olabilir mi?

Adsız dedi ki...

sevgili burcu canım fecı halde pasta istedi oldumu şimdi nasıl karar vericem hepsi muhteşem gorunuyorhepsini denemek için sabı
rsızlanıyorum tesekkurler

Adsız dedi ki...

Merhaba Burcu. Malzemelerde belirtilen 1/2 bardak su (ki ben yag oldugunu tahmin ettim) tarifte hic bir yerde belirtilmemis. Keki firina verdikten sonra birden farkettim, alelacele cikarip ekledim, umarim cikar. Baskalarinin da ayni hataya dusmemesi icin yaziyorum. Tesekkurler.

Adsız dedi ki...

MERHABA; EN BOL ÇİKOLATALI KEK DENEMEK İSTEYENLERİN DİKKATİNE;
Tarifi bugün denedim. Yarım bardak su yazılmış olması ama yapılışında su geçmemesi beni tereddüte düşürdü ve yorumlara baktım. Bazı okuyucuların yağ olabileceğini söylemesi üzerine kekte yağ olmadığını farkettim! Ve yarım bardak sıvıyağla denedim. Mükemmmel bir çikolata ve kek tadı gerçekten. Sevgili site sahibi Burcu Hanım ellerinize ve emeğinize sağlık dedikten sonra bu su meselesini açıklığa kavuşturmanızı isteyebilir miyim? Tüm takipçileriniz adına...Sevgiler...